06 February 2025
door Max Acke

Ben je tevreden van je ... partner?

Ik bedoel dan niet je levens of liefdespartner maar je digitale partner.

Het huwelijk

De samenwerking tussen een bedrijf en zijn digitale partner lijkt sterk op een huwelijk:

  • je hebt elkaar nodig en dat is meestal voor een lange tijd

  • er gaan ups en downs zijn

  • je vertrouwt elkaar en je kan steeds op elkaar rekenen

Helaas, dit is de realiteit:

“Wij hebben net een nieuw ERP systeem geïmplementeerd, dat heeft ons 100k gekost en het doet nog steeds niet wat we nodig hebben”

“We hebben een nieuwe website laten bouwen maar het is niet flexibel genoeg en achteraf gezien blijkt het platform het meest onveilige op de markt te zijn”

“We hebben een applicatie gekozen, maar we gebruiken 80% van de functionaliteiten niet en we missen cruciale functies die we dachten dat beschikbaar waren”

Wat is de rol van een goede digitale partner?

  • Strategisch meedenken: technologie moet worden geïmplementeerd met duidelijke doelstellingen, dus een goede partner stemt deze perfect af op uw bedrijfsdoelstellingen.

  • Voldoende expertise: de technische kennis en ervaring speelt altijd een rol maar is uiteraard niet het enigste dat van belang is.

  • Goede implementatie: zelfs de meest geavanceerde software zal falen als deze verkeerd wordt geïnstalleerd of geconfigureerd. Dus correct installeren, implementeren en onderhouden is de boodschap!

  • MVP aanpak: aanvoelen wat je van functionaliteiten nodig hebt vanaf dag 1 en wat er nadien kan aan toegevoegd worden. Een applicatie of implementatie is veel succesvoller op lange termijn als je er in de praktijk als heel snel mee aan de slag kan.

  • Opleiding of ondersteuning: medewerkers zullen het systeem niet effectief gebruiken als ze niet zijn opgeleid of geen voortdurende ondersteuning krijgen. Je moet kort op de bal spelen bij vragen of frustraties.

  • Integreren met de andere data en applicaties: veel bedrijven gebruiken meerdere systemen die moeten samenwerken. Een goede partner integreert ze mee, wat tot een nog hogere efficiëntieverbetering leidt.

  • Change management niet negeren: een heel belangrijk, dikwijls geminimaliseerd onderdeel van digitale transformatie, zijn de mensen. Een goede partner zal werknemers actief helpen nieuwe systemen soepel te leren gebruiken.

Om te onthouden:

  • een geweldige digitale partner kan zelfs slechte technologie goed laten werken

  • een slechte digitale partner kan zelfs met de beste technologie geen bruikbare oplossing bieden

Licenties <=> beste oplossing?

Je komt als bedrijf meestal in contact met een verkoper van een implementatiebedrijf van één specifiek platform, bijvoorbeeld:

  • in de ERP wereld: Microsoft Business Central, Odoo, …

  • in de CRM wereld: Salesforce, Hubspot, Teamleader, …

  • in de website CMS wereld: Wordpress, Craft, Storyblok, Webflow, Drupal, Statamic, …

De verkoper brengt een mooi verhaal waarom hun software of platform een heel goede oplossing zou zijn voor uw bedrijf.

Het probleem dat zich daar stelt is dat de verkoper uiteindelijk als hoofddoel heeft om zoveel mogelijk licenties aan u te verkopen en niet:

  • is dit nu de beste oplossing beschikbaar op de markt?

  • is dit de beste oplossing voor uw bedrijfsprocessen?

  • connecteert dit goed met uw andere systemen?

Naar mijn bescheiden mening heb je als bedrijf een langetermijn relatie nodig met een onafhankelijke digitale partner, die niet gedreven is door een druk om licenties te verkopen maar wel iemand die meedenkt, de pijnpunten voelt en uw bedrijfsprocessen echt kent om zo alle puzzelstukken samen te leggen tot een passende digitale oplossing.

Bottom Line

Zelfs in de AI gestuurde wereld van vandaag zijn mensen, permanente begeleiding en een goed begrip van de processen in een evoluerende markt zijn veel belangrijker dan de technologie zelf!

=> het gaat erom dat je het beste team hebt om de technologie tot leven te brengen!