Voor software ontwikkelaars is deze MVP tekening een heel duidelijke weergave voor iterative en incrementele ontwikkeling van een web applicatie.
Deze fantastische tekening gaat al 10 jaar de wereld rond, ze legt in één oogopslag het verschil uit tussen:
lang werken aan één product tot het helemaal klaar is en dan pas kan je het beginnen te gebruiken
<=>
snel starten met een product dat al functioneel is, waar je feedback op kan geven en dat steeds verder doorontwikkeld wordt: dit snel testbaar en eenvoudig product noemen we een MVP = Minimum Viable Product
Voor software ontwikkelaars is dit een heel duidelijke weergave voor iterative en incrementele ontwikkeling van een web applicatie.
Intussen is aangetoond dat we een veel betere applicatie kunnen bouwen als we dit in stapjes kunnen doen, in tegenstelling tot een lange ontwikkeling die pas op het einde een werkend product oplevert.
Voor de auto helemaal klaar is, gaan we al meteen van start om het traject van A naar B af te leggen om ervaring op te doen en kansen te creëren om feedback te geven.
We ontwikkelen snel een skateboard en op basis van de klant zijn testen en feedback met het skateboard, kunnen we verder doorontwikkelen tot een step.
Als dan het traject opnieuw wordt afgelegd maar dan met de step, ontvangen we opnieuw feedback om de bouw naar de ideale auto telkens bij elke tussenstap opnieuw bij te sturen en te verbeteren.
Bij het klassieke, lange ontwikkeltraject van de auto, is de klant heel het proces aan het wachten en ongelukkig.
Bij de MVP aanpak zien we dat de klant een heel stuk vroeger betrokken wordt en stelselmatig gelukkiger wordt naarmate de applicatie steeds beter wordt en verder afgewerkt geraakt.
Ook zie je bij de MVP aanpak dat finaal niet alleen het eindresultaat beter/aantrekkelijker is, maar de klanttevredenheid over het finale eindproduct hoger ligt.
Hoewel de tekening nog steeds relevant is in 2024, merk je toch dat er sinds het maken van de tekening in 2014 heel wat veranderd is in de wereld.
Om te beginnen is een klant niet altijd meer tevreden om met het skateboard te starten omdat ze zich focussen op de uitstraling/beleving die nog niet heel indrukwekkend en mooi is.
Ook als we overgaan naar de step, wil een klant al snel teveel toeters en bellen die eigenlijk op de step nog niet thuishoren.