River Cleanup informeert, transformeert en neemt actie
River Cleanup informeert, transformeert en neemt actie als stuwende kracht om single-use producten te doen afnemen. Samen gingen we op zoek naar manieren om online een platform op te zetten om wereldwijd laagdrempelig en toegankelijk de acties, rapportering en het beheer ervan te faciliteren in een soort van Cleanup Hub.
een platform dat wereldwijd kan gebruikt worden
laagdrempelig organiseren en deelnemen aan acties
meertaligheid (15 talen)
aparte domeinnamen
schaalbaar, geen licentiekosten
een gebruiksvriendelijke en performante beheeromgeving met CMS functies op maat
specifieke beleving en toegangsrechten voor de verschillende stakeholders
API connecties en gegevensuitwisseling met externe systemen
Hoe kunnen we als individu en als gemeenschap nog meer bereiken als het aankomt op afval verminderen?
River Cleanup zoeken dagelijks naar nieuwe antwoorden op die vraag, helpen de burger en organisaties in de opdracht om zoveel mogelijk single-use producten te vermijden.
De website is daarbij een belangrijke bron van informatie, enerzijds door projecten te lanceren rond een bepaalde geografische locatie, rivier of technologie en anderzijds in het faciliteren van het zelf opzetten en opvolgen van (opruim) acties.
De logistiek en organisatie achter de werking van River Cleanup evolueert constant.
Het is dan ook evident dat de technische opbouw van de website wel wat complexiteit in zich draagt.
Toch zochten we samen met het team van River Cleanup en Duval Branding naar een manier om flows voor en andere taken voor beheerders, project managers, organisatoren en deelnemers zo werkbaar en intuïtief mogelijk op te zetten.
Naast het vereenvoudigen van eventregistratie en validatieflows, rapportering en exportfuncties, werkten we een flexibele content builder met bouwstenen uit, die toelaat om op een gebruiksvriendelijke en consistente manier over heel de wereld door verschillende gebruikers inhoud op te bouwen.
Deze bouwstenen omvatten zowel statische content bouwstenen als ook dynamische bouwstenen die dynamische data weergeven zoals bijvoorbeeld statistieken (aantal deelnemers, aantal opgehaalde kilogram afval, …).
Het River Cleanup platform overstijgt ruimschoots de naam “website” en wordt eerder een Hub genoemd.
Door het werledwijde karakter was er nood om zonder beperkingen en zonder complexe technische ingrepen, nieuwe secties (hubs) in de website kunnen gemaakt worden met hun:
eigen domeinnaam
eigen navigatie
eigen content
eigen rapportering
=> Dit wordt toegepast voor rivieren, landen of specifieke projecten: telkens met hun lokale verantwoordelijke project managers.
In de technische architectuur werd een integratie voorzien met het Marketing Automation platform Hubspot.
Met deze tool en deze schat aan data, worden bij organisatie, deelname, verjaardag etc. automation flows opgestart die gepersonaliseerde communicatie uitsturen.
Daarnaast krijgt elke stakeholder in het platform een eigen beleving/toegang, aangepast aan zijn/haar noden:
als je deelneemt aan een actie, krijg je een gebruikersaccount met eigen dashboard
als je een actie organiseert, krijg je een gebruikersaccount met eigen dashboard en beheerrechten om je actie bij te werken, inschrijvingen op te volgen, …
als project manager, krijg je een beheeromgeving ter beschikking waarmee je je projectpagina(s) kan beheren + alle acties, inschrijvingen en afvalregistraties die onder je project vallen kan beheren
als River Cleanup beheerder, heb je het wereldwijde overzicht over alles
In mei 2019 heeft Sevendays het eerste digitaal platform gebouwd voor River Cleanup.
Nu vele jaren later schrijven we het digitale verhaal van River Cleanup verder, onder andere met een grote datamigratie van Drupal naar Laravel.
We geloven zelf heel erg in het verhaal en steunen River Cleanup door een deel van de ontwikkelkosten voor onze rekening te nemen, hiermee hebben we zelf een positieve en tastbare impact.