Het proces om een laadpaal te installeren: efficiënt en schaalbaar gemaakt.
In de transitie naar elektrische wagens, is de nood aan laadpalen alleen maar in stijgende lijn. Om dit in proces in goede banen te leiden, was er nood aan een schaalbare digitale oplossing.
een klant helpen bij het vinden van de juiste laadpaal voor zijn elektrische auto (configurator)
alle belanghebbenden helpen het volledige proces te kunnen beheren (portaal)
optimaliseer de interne workflow door alle gegevens tussen verschillende systemen te synchroniseren
applicaties om de verschillende stakeholders te betrekken
beheertool om flexibel nieuwe klanten toe te voegen
api-koppeling met het ERP: artikels, offertes en facturen
api-koppeling en integratie met het CRM en de Marketing Automation tool
Op het moment dat een bedrijf een elektrische bedrijfswagen aan een werknemer ter beschikking stelt, zijn er heel wat stappen te doorlopen:
keuze van een elektrische wagen
keuze van een laadpaal die past bij enerzijds de wagen en anderzijds de aanwezige elektrische installatie
inspectie ter plaatse als voorbereiding op de installatie van de laadpaal
opmaken van een offerte + goedkeuring
bestelling van de wagen en de laadpaal
levering van de wagen en installatie van de laadpaal
opvragen van betalingsgegevens voor terugbetaling laadkosten door werkgever
opmaken van een factuur + abonnement voor laadkaart
In een dergelijk proces, zijn verschillende partijen betrokken:
het bedrijf met zijn fleetmanager dat een bedrijfswagen ter beschikking stelt aan zijn werknemer
de werknemer zelf die een wagen kiest en een laadpaal daarvoor nodig heeft
de leasingmaatschappij die de wagen levert
het installatiebedrijf (sales+installatieteam) dat de laadpaalinfrastructuur, laadkaart en terugbetalingsplatform levert
Om geen tijd te verliezen in deze competitieve markt, werd voor dit project kozen we voor een agile aanpak om de grote (nog niet 100% heldere) scope op een efficiënte manier te realiseren.
Bij de start definieerden we eerst de verschillende stakeholders. Vervolgens brainstormden we met de klant over de verschillende scenario’s en requirements voor het platform en werkten deze uit tot een MVP.
Een uiterst simpele flow en een gebruiksvriendelijke user interface vormden dus de focus voor het uitbouwen van het platform. Op termijn zouden zowel verschillende partners met verschillende systemen en technologieën hierop moeten kunnen aansluiten.
Met deze kennis in het achterhoofd, maakten we een opdeling in must haves, should haves en nice to haves. Na uitwerking van een eerste reeks wireframes en een design konden we van start gaan met de ontwikkeling van het MVP (Minimum Viable Product) en kort nadien live gaan.
Na livegang hebben we wekelijks workshops gehouden met de klant om steeds verder nieuwe functionaliteiten en scenario’s toe te voegen in de snel groeiende business.
Het platform werd gebouwd op gratis Open Source PHP technologie. Het grote voordeel hierbij is dat je als klant investeert in je eigen applicatie en geen licentiekosten voor de vele gebruikers en stakeholders hoeft te betalen. We hebben hier meer dan 100.000 betrokkenen en daar zouden licentiekosten snel hoge kosten met zich mee kunnen brengen.
Binnen een afgeschermde omgeving, is een portaal voorzien voor opvolging van de installaties.
Daarnaast wil je het warm water niet opnieuw uitvinden maar wel slim combineren van bestaande tools en maatwerk.
Zo hebben we het salesteam gebruik laten maken van het CRM systeem Hubspot met uitgebreide Marketing Automation flows.
Het finance team maakt gebruik van het ERP systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Alle omgevingen zijn via API connectie strak met elkaar verbonden en worden in synchronisatie gehouden door een door Sevendays ontwikkelde integration middleware oplossing.
Als je als organisatie wil groeien in sales, service of klanttevredenheid dan moet je de data die beschikbaar is voor de verschillende stakeholders op een eenvoudige en overzichtelijke manier kunnen visualiseren.
Dit is een absolute must om niet alleen voorruitgang te boeken met je onderneming maar ook je return of investment van de ontwikkelde applicatie te voelen en te meten.
Een maatwerk applicatie heeft soms de misvatting dat je voor elke aanpassing terug naar je developer moet gaan.
Het tegendeel is hier nogmaals bewezen: zonder technische interventie kunnen hier nieuwe bedrijven met hun eigen merkidentiteit, prijsafspraken, car policy regels, wagenpark, fleet managers, werknemers en communicatie toegevoegd worden.
Binnen de CRM Hubspot omgeving kan je met enkele muisklikken maatwerk dashboards en rapporten bijmaken.