Laadpaal kiezen en installeren: een gestroomlijnd digitaal proces

engie

Het proces om een laadpaal te installeren: efficiënt en schaalbaar gemaakt.

In de transitie naar elektrische wagens, is de nood aan laadpalen alleen maar in stijgende lijn. Om dit in proces in goede banen te leiden, was er nood aan een schaalbare digitale oplossing.

doel

  • een klant helpen bij het vinden van de juiste laadpaal voor zijn elektrische auto (configurator)

  • alle belanghebbenden helpen het volledige proces te kunnen beheren (portaal)

  • optimaliseer de interne workflow door alle gegevens tussen verschillende systemen te synchroniseren

wij ontwikkelden

  • applicaties om de verschillende stakeholders te betrekken

  • beheertool om flexibel nieuwe klanten toe te voegen

  • api-koppeling met het ERP: artikels, offertes en facturen

  • api-koppeling en integratie met het CRM en de Marketing Automation tool

Het proces

Op het moment dat een bedrijf een elektrische bedrijfswagen aan een werknemer ter beschikking stelt, zijn er heel wat stappen te doorlopen:

  1. keuze van een elektrische wagen

  2. keuze van een laadpaal die past bij enerzijds de wagen en anderzijds de aanwezige elektrische installatie

  3. inspectie ter plaatse als voorbereiding op de installatie van de laadpaal

  4. opmaken van een offerte + goedkeuring

  5. bestelling van de wagen en de laadpaal

  6. levering van de wagen en installatie van de laadpaal

  7. opvragen van betalingsgegevens voor terugbetaling laadkosten door werkgever

  8. opmaken van een factuur + abonnement voor laadkaart

Betrokken partijen en gebruikers met hun eigen rechten en mogelijkheden

In een dergelijk proces, zijn verschillende partijen betrokken:

  • het bedrijf met zijn fleetmanager dat een bedrijfswagen ter beschikking stelt aan zijn werknemer

  • de werknemer zelf die een wagen kiest en een laadpaal daarvoor nodig heeft

  • de leasingmaatschappij die de wagen levert

  • het installatiebedrijf (sales+installatieteam) dat de laadpaalinfrastructuur, laadkaart en terugbetalingsplatform levert

Analyse en development: korte time to market

Om geen tijd te verliezen in deze competitieve markt, werd voor dit project kozen we voor een agile aanpak om de grote (nog niet 100% heldere) scope op een efficiënte manier te realiseren.

Bij de start definieerden we eerst de verschillende stakeholders. Vervolgens brainstormden we met de klant over de verschillende scenario’s en requirements voor het platform en werkten deze uit tot een MVP.

Een uiterst simpele flow en een gebruiksvriendelijke user interface vormden dus de focus voor het uitbouwen van het platform. Op termijn zouden zowel verschillende partners met verschillende systemen en technologieën hierop moeten kunnen aansluiten.

Met deze kennis in het achterhoofd, maakten we een opdeling in must haves, should haves en nice to haves. Na uitwerking van een eerste reeks wireframes en een design konden we van start gaan met de ontwikkeling van het MVP (Minimum Viable Product) en kort nadien live gaan.

Na livegang hebben we wekelijks workshops gehouden met de klant om steeds verder nieuwe functionaliteiten en scenario’s toe te voegen in de snel groeiende business.

Een uitgebreide set aan technologieën: de architectuur

Het platform werd gebouwd op gratis Open Source PHP technologie. Het grote voordeel hierbij is dat je als klant investeert in je eigen applicatie en geen licentiekosten voor de vele gebruikers en stakeholders hoeft te betalen. We hebben hier meer dan 100.000 betrokkenen en daar zouden licentiekosten snel hoge kosten met zich mee kunnen brengen.

Binnen een afgeschermde omgeving, is een portaal voorzien voor opvolging van de installaties.

Daarnaast wil je het warm water niet opnieuw uitvinden maar wel slim combineren van bestaande tools en maatwerk.

Zo hebben we het salesteam gebruik laten maken van het CRM systeem Hubspot met uitgebreide Marketing Automation flows.

Het finance team maakt gebruik van het ERP systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Alle omgevingen zijn via API connectie strak met elkaar verbonden en worden in synchronisatie gehouden door een door Sevendays ontwikkelde integration middleware oplossing.

Inzichten, rapportering, dashboarding: weten waar je mee bezig bent

Als je als organisatie wil groeien in sales, service of klanttevredenheid dan moet je de data die beschikbaar is voor de verschillende stakeholders op een eenvoudige en overzichtelijke manier kunnen visualiseren.

Dit is een absolute must om niet alleen voorruitgang te boeken met je onderneming maar ook je return of investment van de ontwikkelde applicatie te voelen en te meten.

Flexibiliteit troef

Een maatwerk applicatie heeft soms de misvatting dat je voor elke aanpassing terug naar je developer moet gaan.

Het tegendeel is hier nogmaals bewezen: zonder technische interventie kunnen hier nieuwe bedrijven met hun eigen merkidentiteit, prijsafspraken, car policy regels, wagenpark, fleet managers, werknemers en communicatie toegevoegd worden.

Binnen de CRM Hubspot omgeving kan je met enkele muisklikken maatwerk dashboards en rapporten bijmaken.

Uptime is heel belangrijk

Je kan je in de digitale wereld van vandaag niet meer permitteren dat er systemen niet operationeel zijn.

Daarom hebben we ook hier een grote focus gelegd op monitoring van het online actief zijn van de  verschillende systemen.