Meerdere websites efficiënt beheren met één beheeromgeving

ENPA

Multisite, multidomain (twee websites met elk hun eigen domeinnaam) met één enkel CMS!

European Newspaper Publishers Association (ENPA) is al jaren klant bij Sevendays.

Naar aanleiding van het einde van Drupal 9, kwam de vraag op tafel voor een (security) upgrade.

Een security upgrade genereert kosten waar weinig directe opbrengsten tegenover staan, daarom zijn we samen rond de tafel gaan zitten.

We hebben onderzocht wat we kunnen optimaliseren aan het intern werkproces van ENPA, we hebben gezocht naar optimalisaties die de investering van de upgrade beter kunnen laten renderen.

Van twee ingaves naar één ingave

ENPA heeft naast enpa.eu nog een tweede website: EMMA (European Magazine Media Association). 

Na enkele workshops met de klant, werd onder andere duidelijk dat 80-90% van de blogberichten zowel op de ENPA website als op de EMMA website worden gepubliceerd.

In de oude opstelling, dient de webmaster afzonderlijk op beide beheeromgevingen in te loggen en exact dezelfde content in te voeren op de twee omgevingen.

Dit is duidelijk “zinloos” werk dat kan gehalveerd worden door slechts één ingave te moeten doen.

Dit werd dus een multisite, multidomain (twee websites met elk hun eigen domeinnaam) en dat met één enkel CMS!

Opgelet! Google “duplicate content”

In de beginjaren van het internet, werd er al eens misbruik gemaakt van websites met verschillende domeinnamen die dezelfde content bevatten, om zo frequenter in de Google zoekresultaten terecht te komen en dus een groter vangnet voor potentiële bezoekers uit te bouwen.

Google is dit op termijn gaan afstraffen wanneer ze merkten dat er content op twee verschillende websites, hetzelfde was: dat wordt dan als “duplicate content” afgestraft.

Wij hebben dit volgens de regels van de kunst aangepakt: wanneer een nieuwsartikel exact hetzelfde op beide websites tegelijk gepubliceerd wordt, dan geven wij automatisch aan welk van beiden het bronartikel is via de Canonical methode, zonder dat de webmaster zich daar zorgen over hoeft te maken.

Van Drupal naar Laravel

Drupal 9 is door de onderliggende, verouderde Symfony 4 basis end-of-life, dat wil zeggen dat het hier over een major versie upgrade gaat en niet zomaar een toepassing van enkele kleine security patches.

We hebben gekozen om het upgradewerk niet te investeren in een upgrade van het Drupal CMS (9 naar 10) maar wel in een heropbouw in een Laravel CMS, waarbij je een aantal voordelen hebt op langere termijn:

  • je blijft je unieke uitstraling behouden: geen sprake over het gebruik van standaard, generieke templates 

  • lagere onderhoudskosten: Laravel upgrades zijn een stuk “lichter” dan Drupal upgrades samen met al de gebruikte uitbreidingsmodules en configuration management

  • een duidelijkere, cleanere interface voor content beheer: Drupal kan al relatief strak geconfigureerd worden in de backend UI maar bij een Laravel CMS kan het nog net iets zuiverder

  • hogere performantie, zowel in de frontend als in de backend

  • beter mediabeheer

Zorgenloze overgang: geen tijdverlies met manueel overtypwerk

Een klant wenst bij een upgrade zo weinig mogelijk kostbare tijd te inversteren, zeker omdat een security update geen vraag is vanuit een visueel of inhoudelijk standpunt maar puur uit noodzaak om de veiligheid te blijven garanderen.

Daarom is het belangrijk om zinloos overtypwerk van pagina’s en nieuwsartikels van de oude websites naar de nieuwe, te vermijden.

Voor deze taak te volbrengen, hebben we een slim migratiescript opgezet.

Hierbij gaan we automatisch nieuwsartikels aanmaken in het nieuwe centrale CMS, inclusief samenvoeging van het nieuws dat initieel op de beide websites afzonderlijk werd aangemaakt.

Ook bijlagen en afbeeldingen worden automatisch overgenomen.

Voor de klant geen tijdverlies en kan het volledige vernieuwde, veilige platform, meteen live geplaatst worden met exact dezelfde content!