Opleidingsplatform schakelt in de tweede versnelling door nog verder te digitaliseren en automatiseren

Transport Academy

Platformen die administratieve processen vereenvoudigen, zorgen voor een enorme tijdswinst en meer tevredenheid bij werknemers en klanten.

Platformen die administratieve processen vereenvoudigen, zorgen voor een enorme tijdswinst en meer tevredenheid bij werknemers en klanten. Wij ontwikkelden een platform om alles vanaf aanmaak van opleiding, inschrijving, aanwezigheidsrapportage te stroomlijnen.

doel

  • in kaart brengen van huidige processen en noden van de klant

  • advies en oplossing uitwerken met een future proof en performante technologie

  • schaalbaar zonder licentiekosten

  • API koppeling met een bestaand cursusadministratie platform

wij ontwikkelden

  • opleidingskalender: gevuld door het gekoppelde cursusadministratie platform

  • klantenlogin met dashboard: chauffeurs beheren en hun opleidingsnoden opvolgen

  • maatwerk CRM/salestool om nieuwe klanten te onboarden

  • multi-domain setup om partners te voorzien van een eigen gepersonaliseerde opleidingskalender

Het platform in een notendop

  • handige, filterbare kalender van het opleidingsaanbod met live visualisatie van beschikbare plaatsen

  • eenvoudig online inschrijven voor de vormingen én korting via unieke, gepersonaliseerde inschrijvingslink, generereerd door de sales tool 

  • eenvoudigere opvolging van de processen voor Transport Academy administratie: alles rond uitwisselen van chauffeursgegevens, aanwezigheidsregistratie en facturatie wordt gefaciliteerd en geautomatiseerd

Op zoek naar administratieve eenvoud en meer gebruiksgemak

Transport Academy biedt jaarlijks honderden vormingen aan. Het oude platform was een goede leerschool om de noden van de klanten beter te leren kennen maar zorgde op termijn voor behoorlijk wat administratieve overhead. 

De vraag was dan ook: “Hoe kan Transport Academy verder groeien met voldoende focus op kostenefficiëntie en behoud van kwaliteit?

Toen Transport Academy besloot om de cursusadministratie via een gespecialiseerd softwarepakket te gaan beheren, bood dit een mooie gelegenheid om samen na te denken over een nieuw geïntegreerd platform dat maximaal inzet op digitalisering van processen en self-service voor de eindgebruiker.

Analyse van de huidige processen en flows voor gebruikers

We startten zoals met een voortraject waarin we samen met de mensen van Transport Academy alle bestaande stappen van de customer journey bespraken en de administratieve processen in kaart brachten, inclusief bijhorende pijnpunten én opportuniteiten.

Op basis van de inzichten uit deze oefening bedachten we een strategie voor één centraal platform waar we de klant ontzorgen met hun noden en complexiteiten rond boekingen van opleidingen, opvolging van rijbewijzen en nascholingen van hun chauffeurs. 

We trachten de klant proactief te benaderen en optimaal te ondersteunen met het oog op een optimale spreiding van hun opleidingsvraag binnen de wettelijke termijnen.

Aan de administratieve kant zorgden we voor uniformisering en vereenvoudiging, om overhead tot een minimum te beperken.

Samen met het team van Transport Academy hebben we de focus gelegd op een zogenaamde MVP (Minimal Viable Product) en uibreidingen gedefinieerd welke later op de roadmap zouden moeten komen.

Focus op de eindgebruiker

Klanten van Transport Academy kunnen nu op dit centrale platform terecht voor alles wat betreft de aangeboden nascholingen:

  • ze kunnen er het volledige aanbod aan nascholingen consulteren

  • een persoonlijke account aanmaken

  • hun persoonlijke gegevens beheren

  • met één account, verschillende vennootschappen en hun bijhorende chauffers beheren

  • zich of hun chauffeurs inschrijven voor nascholingen

  • automatisch toepassen van korting als een klant een gepersonaliseerde link ontvangen heeft

  • geplande en gevolgde opleidingen raadplegen voor details, aanwezigheden, …

Een gebruiksvriendelijk platform voor de beheerders

Het vereenvoudigen van de administratieve afhandeling was het tweede voornaamste doel van dit vernieuwde platform. Het Transport Academy team kan nu eenvoudig:

  • opleidingen aanmaken, aanpassen en publiceren

  • inschrijvingen voor opleidingen beheren

  • CRM/klantactiviteiten registreren

  • unieke links met korting genereren en naar klanten sturen

  • toegang geven aan partners tot een beperkt gedeelte van het platform

  • rapportage + exports rond salesactiviteiten

Bovendien werden er een aantal automatische flows voorzien die zowel de medewerkers van het Transport Academy team als ook de klanten verder 'ontzorgen'. Zo worden er bijvoorbeeld een automatisch email verstuurd naar de klant met een unieke link die tijdens de inschrijving, de klantgegevens meteen voorinvult, om het proces nog laagdrempeliger te maken.