Digitale transformatie

Wij helpen u om een digitaal georiënteerde en datagedreven organisatie te worden.

Digitale transformatie is een noodzaak voor elke organisatie die concurrerend wil blijven en geen marktaandeel wil verliezen. Er zijn talloze digitale kansen om te benutten die u extra klanten kan opleveren, kosten doet besparen en meer voldoening van uw geleverde inspanningen geeft. De komst van AI geeft hier nog een extra boost aan.

Of je er nu zin in hebt of niet, de tijd voor digitale transformatie is nu.

Geen paniek, Sevendays ontzorgt u

De expertise van Sevendays helpt organisaties in elke sector op vlak van digitale transformatie. Wij zijn de partner die je aan je zijde wil hebben van strategie tot optimalisatie tot implementatie.

We gaan verder dan alleen het gebruik van nieuwe software of hardware; we gaan mee door de modder om te komen tot fundamentele veranderingen in de manier waarop je als organisatie werkt, zaken doet, en waarde levert aan je klanten.

STAP 1: ontdekking en bewustwording

Niet elke vernieuwing zorgt voor een verbetering. Je moet als bedrijf eerst de juiste knelpunten vinden voor je de juiste strategische koers kunt bepalen.

We ontdekken samen:

  • Wat zijn de grote trends die jouw markt vormgeven?

  • Welke problemen zijn het oplossen waard? We geven inspiratie, workshops en cases.

  • Welke eigenschappen en assets heb je als bedrijf?

  • Hoe kunnen we sneller en flexibeler inspelen op de behoeften van de klant?

  • Als organisatie hebben we data ter beschikking, hoe benutten we die nu en wat is de waarde ervan?

  • Hoe snel wil je gaan?

  • Is jouw organisatie future-proof?

STAP 2: de oplossing

We werken oplossingen uit voor problemen die het waard zijn om aan te pakken. We presenteren dit met pitchsessies, designsprints en POC’s (proof of concepts).

Bij digitale transformatie draait alles om een mindset shift: het is een proces om de kansen, verwachtingen en mogelijkheden van digitale oplossingen optimaal in te zetten, zodat je als organisatie flexibel en adaptief kunt zijn.

Deze wendbaarheid stelt je in staat om op innovatieve manier in te kunnen (blijven) spelen op de steeds veranderende behoeftes van je klanten.

5 gouden tips om je digitale transformatie te laten lukken

De digitale ambitie mag op zichzelf niet het uitgangspunt zijn. Technologie is alleen maar een middel om de doelstellingen van de organisatie te behalen én te overtreffen.

Voor een succesvolle transformatie is het cruciaal om aan al deze facetten aandacht te geven:

  • het menselijke aspect

  • operationele processen

  • infrastructuur

  • klantrelaties

TIP 1: je moet echte probleem (willen) zien

We hebben snel de neiging om meteen met ideeën en oplossingen te komen, zonder een stap terug te doen en grondig na te denken over de problemen zelf.

Je moet dus goed het pijnpunt definiëren, een realistisch doel voorop stellen en durven een eerder gekozen oplossing los te laten.

Dus stel jezelf de vragen:

  • Hoe kunnen we sneller inspelen op de (toekomstige) vraag van onze klanten?

  • We hebben grote hoeveelheden data ter beschikking, maar wat doen we daar eigenlijk mee (zowel intern als extern)?

  • Kan technologie ons ergens helpen om onze bedrijfsvoering/processen te stroomlijnen?

  • Kan een connectie tussen de losse tools die we reeds gebruiken ons voorruit helpen?

  • Kunnen we systemen liquideren of kosten besparen door andere systemen te gebruiken?

TIP 2: technologie lost niet alles op

Er wordt bij een probleemstelling veel te snel gesprongen naar “ah, daar zullen we dat systeem voor implementeren” (vaak door IT-afdelingen).

Een gevolg is dat naast het onderzoeken van het echte probleem, veel bedrijven afhankelijk worden van enorme ‘suites’ van klassieke platformaanbieders. Een combinatie van grote CMS-systemen of DXP’s, omvangrijke commercepakketten en uitgebreide marketingpakketten zijn meer regel dan uitzondering.

Daarin zit dan wel veel (teveel?) functionaliteit geïntegreerd, maar het is ook duur. En sluiten al die functionaliteiten wel aan op wat jouw organisatie en jouw klanten nodig hebben?

We zien organisaties licentiekosten betalen voor software suites waarvan amper 20% van de functionaliteit wordt gebruikt.

De implementatietrajecten zijn bovendien erg intens en lang, waar wij dan regelmatig organisaties zien afhaken maar wel hun afgesloten licentieperiode moeten uitzitten, wat dikwijls 3 jaar is…

De valkuil hier is dus duidelijk: alleen oog hebben voor technologie en innovatie zonder er een solide business case voor te maken.

Kijk eerst wat je klant nodig heeft en wat de klantbeleving zou moeten zijn en stel dan vervolgens de requirements en capabilities vast. Het systeem is niet leidend, organisatiedoelstellingen en gebruikersbehoeften wél. Met die informatie bouw je een business case - en dáárna volgt pas de technologie.

TIP 3: technologische innovatie lukt alleen via succesvolle adoptie

Prachtige tools installeren die achteraf niet gebruikt worden: dat wil je vermijden.

Geef deze stap zeker genoeg aandacht om correct om te gaan met interne weerstand voor de verandering, er gaan collega’s zijn die:

  • moeite hebben om zich aan te passen aan de nieuwe werkwijzen en technologieën en zich onzeker voelen over hun bekwaamheid om de nieuwe tools effectief te gebruiken. Ze houden liever vast aan de oude processen.

  • sceptisch zijn over de toegevoegde waarde van nog een ander systeem

  • vrezen dat het gebruik van een nieuwe tool hun creatieve vrijheid zal beperken en hen zal dwingen om zich te concentreren op alleen de data-gedreven benadering.

Hoe maak je duidelijk dat innovatie goed is voor elk individu en de organisatie?

  • Creëer een duidelijke visie en strategie. Communiceer deze visie aan alle betrokkenen in de organisatie, zodat ze begrijpen waar de verandering naartoe gaat en waarom het belangrijk is.

  • Betrek belanghebbenden vanaf het begin. Organiseer bijvoorbeeld workshops, brainstormsessies of focusgroepen waarin zij hun input kunnen geven en hun zorgen kunnen uiten.

  • Luister naar feedback. En houd hier ook daadwerkelijk rekening mee bij het ontwerpen van de digitale transformatie.

  • Moedig medewerkers aan om hun ideeën en suggesties te delen. Zorg voor een omgeving waarin nieuwe ideeën worden gewaardeerd.

  • Bied opleiding en ondersteuning. Dit vergroot het vertrouwen en acceptatie van de verandering.

  • Laat successen zien aan de hele organisatie. Dit kan anderen motiveren en inspireren om ook actief bij te dragen aan de verandering.

TIP 4: begin klein

Bij digitale transformatie gaat het om stappen blijven maken en niet te lang stil blijven staan.

De wereld is continu in beweging, dus zul je als bedrijf ook in beweging moeten blijven.

Een hoge mate van complexiteit is vaak gedoemd om te falen of het kan jaren duren voordat het (zichtbaar) resultaat oplevert. Richt je daarom op je relatief kleine onderdelen. Denk aan een specifieke klantvraag, ambitie of activiteit.

Je gaat snel iets tastbaars bereiken dat tot verandering leidt.

Succesvolle digitale innovaties vloeien voort uit experimenten en testen. Kijk naar data, en naar de interactie tussen je digitale product en de eindgebruiker. Zo ontdek je wat werkt - en vooral wat niet.

Door zo vroeg mogelijk te testen, voorkom je verkeerde keuzes, bespaar je veel tijd en geld en heb je uiteindelijk een oplossing die niet goed aansluit bij de behoefte van de doelgroep.

TIP 5: haal kennis in huis maar blijf zelf aan het stuur

Het volstaat niet om de digitale transformatie volledig neer te leggen bij een externe strategische partner. Een digitale transformatie moet gedragen en getrokken worden door de organisatie zelf, het is veel meer dan ‘even iets bouwen’.

De expertise van je externe partner geef je ondersteuning voor:

  • een frisse blik op je organisatie en nieuwe perspectieven

  • het identificeren van kansen en uitdagingen die intern over het hoofd worden gezien

  • kritisch zaken te bevragen die binnen de organisatie misschien gevoelig liggen

  • creatieve oplossingen buiten de kaders van de eigen organisatie of branche

Je bent zelf de sleutel tot succes!

Een digitale transformatie is uiteindelijk een intern veranderproces. Het is een mindset, geen project dat we opstarten en afronden. Je doet het niet eenmalig, maar doorlopend.

Het is iets dat in een organisatie verankerd moet worden en actief moet bijgestuurd worden.

Kortom, digitale transformatie is een strategische verandering die organisaties helpt om relevant te blijven in een snel veranderende digitale wereld. Het heeft impact op technologie, processen, mensen en bedrijfsmodellen.

Of je er nu zin in hebt of niet, de tijd voor digitale transformatie is nu!